چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

مراسم روز ملی خلیج فارس دیروز با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساختمان ارگ آزادی به میزبانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد.

در این مراسم که با حضور رئیس و معاونان سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، احمد خرم دبیر همایش روز ملی خلیج‌فارس در سخنانی با تأکید بر اینکه خلیج‌فارس یک گنجینه ارزشمند است گفت: متأسفانه هنوز از مواهب این دریای عظیم و این آبراه استراتژیک بهره‌نبرده‌ایم.

به گزارش همشهری، دبیر همایش روز ملی خلیج‌فارس البته خواستار عملکرد قوی در خارج از ایران برای دفاع از نام خلیج‌فارس شد. او به راه‌اندازی سایتی اشاره کرد که چندی پیش در 2بخش «خلیج‌فارس» و نام مجعول آن (خلیج ع. ر. ب. ی) راه‌اندازی شده و از بازدید‌کنندگان ثبت‌نام می‌کند.

او گفت: 49درصد از بازدیدکنندگان در نام مجعول ثبت‌نام کرده‌اند و 51درصد نام خلیج‌فارس را برگزیده‌اند که البته خود یک هشدار است و ثبت نام خلیج‌فارس باید به بالای 90درصد برسد.

دبیر همایش بزرگداشت روز ملی خلیج‌فارس تاکید کرد: معکوس شدن این نسبت نیاز به برنامه‌ریزی در داخل و عملکرد سنگین در خارج از کشور دارد. احمد خرم، همچنین خواستار فعال شدن انجمن‌های مردمی برای جا انداختن نام خلیج‌فارس در جهان شد تا نام خلیج‌فارس دستخوش بازی‌های سیاسی نشود. خلیج‌فارس یکی از کهن‌ترین بخش‌های جهان در تاریخ مهاجرت نوع بشر از آفریقا به آسیای غربی است و به گفته کارشناسان و محققان دارای فرهنگی کهن و بسیار غنی است.

دکتر محمدباقر وثوقی محقق و استاد تخصصی مطالعات خلیج‌فارس که آثار متعددی در حوزه خلیج‌فارس با عنوان تاریخ مهاجرت اقوام در خلیج‌فارس و تحولات سیاسی صفحات جنوبی ایران تالیف کرده است نیز در سخنانی گفت: خلیج‌فارس یکی از کهن‌ترین تاریخ‌های بشری را در خود جای داده است.

به گفته او مهم‌ترین ویژگی فرهنگ و تمدن خلیج‌فارس همچون رودی خروشان از اعماق هزاره‌های تاریخ تاکنون جاری است و هیچگاه متوقف نشده است. وی با اشاره به اینکه خلیج‌فارس از سابقه تمدنی کهن برخوردار است، تأکید کرد: اهمیت نام خلیج‌فارس از منظر میراث جهانی در شکل‌گیری نخستین منابع علم جغرافیا در دل تاریخ است و در تمامی متون این منطقه را با نام خلیج‌فارس شناخته‌اند. وی گفت: در مکاتب جغرافیایی یونان، روم، ایران، هند و چین و در مکتب جغرافیایی اسلامی، نام خلیج‌فارس به‌عنوان معرف و شناساننده این آبراه مهم ثبت و ضبط شده است.

به گفته دکتر وثوقی، نام خلیج‌فارس براساس شواهد تاریخی ثبت شده در حافظه مکتوب و غیرمکتوب جهانی جزئی از میراث جغرافیایی جهان و بخش جداناپذیر از حافظه جهانی است.

او گفت: 392سال پیش در دهه نخست اردیبهشت‌ماه براساس نوشته‌های مکتوب، در جزیره هرمز که روزگاری نگین انگشتری جهان لقب یافته بود، سپاهیان ایرانی نبردی آبی و خاکی را با یکی از امپراتوری‌های قدرتمند به پایان بردند و در چنین روزی مصادف با روز سه‌شنبه پیروز شدند و اکنون پس از 392سال در این همایش پایمردی‌های نیاکان خود را ارج می‌نهیم. به گفته او ذخایر خلیج‌فارس از مهم‌ترین ذخایر آبراه‌های جهان است که مورد توجه قرار داشته و همین عامل موجب شده که این کم عمق‌ترین دریای جهان و از امن‌ترین آب‌ها در جهان در مجادلات سیاسی به یکی از طوفانی‌ترین و پرتلاطم‌ترین دریاهای تاریخ معاصر جهان تبدیل شود.

وثوقی ذخایر فرهنگی خلیج‌فارس را نیز بسیار متنوع و حتی منحصربه‌فرد خواند و گفت: این ذخایر هنوز به‌طور بایسته کشف و شناسایی نشده است. وی خواستار آن شد تا خلیج‌فارس به‌عنوان منطقه ویژه میراث فرهنگی شناسانده شود.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به فرا رسیدن روز ملی خلیج‌فارس گفت: غیراز کشور عربستان در منطقه عربی نداشته‌ایم و حتی لباس در عمان برگرفته از تاریخ پوشش در ایران است. مرادخانی تأکید کرد: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا خلیج‌فارس را آنطور که شایسته است به مردم بشناسانیم و در حوزه هنر نیز معرفت عمومی جامعه را نسبت به خلیج‌فارس بالاتر ببریم.

او همچنین خواستار آن شد تا با همکاری مشترک سازمان میراث فرهنگی بتوان فعالیت درستی حتی با افرادی که در حوزه دیرینه‌شناسی در جهان کار می‌کنند در موضوع هنر و گویش‌های مشترک در حوزه تمدنی خلیج‌فارس انجام داد.او هنر را تریبون خوبی برای معرفی نام خلیج‌فارس در جهان خواند و گفت: می‌توان با یک کنسرت موسیقی در مراکز تاریخی کشور تأثیر عمیقی در ارتباط‌گیری با جهان داشت.

کد خبر 257878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز